Wednesday, September 21

Blomsoppa!!

Cavolfiore, jag tycker detta namn av blomkål på italienska låter väldigt roligt. I söndags blev det blomkålssoppa till lunch. Ett lysande recept som man svänger ihop snabbt när man vill lägga sin lediga till på andra saker men som ändå smakar helt ljuvligt. Om du inte märkt det vid det här laget så är det min typ av favorit recept, snabbt och mycket gott!

Receptet är för två.

2,5 dl vatten
2 dl mjölk
1 kycklingbuljongs tärning
Blanda i en gryta och låt koka upp.

Bryt isär 1/2 blomkåls huvud i små buketter och ha i den kokande vätskan.
Låt koka ca 10 minuter på svag värme, tills blomkålen är mjuk. Mixa sedan soppan.  Jag gillar när det är lite bitar i soppan så jag mixade den inte helt slät.
Smaka av med riven parmesan, salt och cayennepeppar. Va inte för rädd att ha i cayennepeppar eftersom det ger en härlig sting till soppan.

Ha i sockerbönor, delade på mitten, i soppan när du serverar. Det är härligt med lite tuggmostånd i soppan.
Jag serverade med nybakat bröd. Jag använde receptet "Saftigt och snabbt bröd för tältning". Denna gången provade jag att ha i bara valnötter (4 dl valnötter istället för 2 dl valnötter och 2 dl hasselnötter) och så skippade jag de torkade aprikoserna. Det blev mycket lyckat och blev ett lite mer "neutralt bröd" som passade bättre till soppan.


Lycka till!

No comments:

Post a Comment