Saturday, September 24

Höst lax?

Hemma hos oss äter vi gärna och ofta lax. Nyttigt, gott och något som man kan tillaga väldigt snabbt. Just denna rätt känns kanske lite somrig, men vad gör det att äta somrig mat på hösten? Jag kan äta Ris à la Malta på sommaren med färska rårörda hallon och semlor kan ätas när som på året. Man ska inte hålla för hårt i årstiderna tycker jag, utan äta det man är sugen på just då. Håller du dig strikt till våffel- eller kanelbullens dag??? Trodde inte de nej.

Jag använde mig av nypotatis, men man tar förstås potatis efter säsong. I vilket fall så behåller jag för det mesta skalet på när jag kokar potatisen. Alla näringsämnen sitter precis under skalet och sen tycker jag att det blir godare också. Skölj potatisen noga och ha i rikligt med färsk dill i vattnet när du kokar potatisen.

Laxen är stekt i flytande margarin på hög värme så att den får en knaprig yta. Jag genomsteker inte laxen för jag gillar inte när laxen blir torr. Jag kryddade med Santa Marias Seafood & Fish krydda, som säljs på kvarn. 

Såsen består av:
2 dl creme fraiche
2 msk majonnäs (ta till du tycker det smakar gott)
röd rom (jag använda 3/4 av en burk men ta även här efter din egen smak)
klippt färsk dill
Rör ihop, men försiktigt så inte all rom krossas, och smaka av med salt och peppar.

Servera alltihop med sköljda färska sockerärtor, det blir gott med det extra tuggmotståndet i förhållande till den mjuka konsistensen på laxen och potatisen.

Lycka till!

No comments:

Post a Comment