Sunday, November 6

Ätbar present

Förra helgen var vi bjudna på inflyttningsfest. Jag tycker det är lika svårt varje gång att bestämma vad jag ska köpa i present. Som grädden på moset så fyllde vår vän även år så ville ju ha lite finess på presenten. Jag gick runt och tittade i lite affären, som hade samma still som vår vän, och hittade ett fint fat. Men det kändes lite fattigt att bara ge henne ett fat så jag gick till Röda Korsets second hand butik här i Kristianstad och köpte en jättefin virkad duk som jag la i fatet. Jag fyllde sedan på med hembakade småkakor. Det blev mycket uppskattat. Nästa gång jag är bjuden hem till någon så ska jag definitivt gå till en second hand, hitta ett fint fat eller fin form och fylla med något hemgjort. Både personligare, bättre för miljön samtidigt som man ger sina pengar till en god sak.

Denna gången gjorde jag småkakor på temat kola. Fatet fylldes till bredden av Sega kolasnittar, Knapriga chokladkolasnittar och Kolanötkakor.


Sega kolasnittar & Knapriga chokladsnittar
Sätt ugnen på 200 grader.

-Rör ihop 200 gram mjukt smör med 2dl socker puröst.
-Blanda i 2msk vaniljsocker och 2msk ljus sirap
-Blanda ihop 5dl vetemjöl och 2tsk bakpulver och sikta det i smör och sockerblandningen.

Dela degen i 2 bitar. Lägg undan halva degen och dela den andra i två bitar. Rulla ut till två längder, lika långa som bredden på plåten. Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Platta till lite lätt med handen och tryck mönster med en gaffel.
Rör i 2 msk kakao i den andra degen. Knåda ordentligt så att kakaon mixas väl i degen men om du knådar för mycket med händerna så blir det väldigt mjuk då smöret smälter ytterligare. Rulla ut till två längder och göra lika dant som för de andra två längderna.

Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.
Skär längderna i bitar när de fortfarande är varma. Låt svalna på plåten


Kolanötkakor
Medans de andra kakorna är i ugnen rör du ihop kolanötkakorna.

Rör ihop 100 gram mjukt smöt med 3/4 dl socker till en purös smet.
Rör i:
1 msk ljus sirap
1 1/2 dl lätthackade cashewnötter
1/2 tsk bakpulver
1 dl fiberhavregryn
1 1/2 dl vetemjöl
och knåda till en deg.

Forma degen till en lång rulle, ca 5cm i diameter. Skär i 16 bitar, rulla till bollar, lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lätt med handen.

Grädda mitt i ugnen i 15 min (200 grader)

Om du vill kan du ringla smält choklad över kakorna när de svalnat (jag hann inte detta och de smakade riktigt gott ändå, smaken av cashewnötter försvinner lätt när man har choklad på dem).


Lycka till!






No comments:

Post a Comment