Wednesday, March 20

Lakritsbiskvier

Lakrits är något av det bästa jag vet och jag blev så inspirerad för några veckor sedan när härliga Made by Mary hade lakritsvecka. Jag älskar mandelmassa också så jag provade på att göra hennes lakritsbiskvier. Första försöket blev inte så bra (mina ägg hade antagligen en annan storlek så kakan blev alldeles för lös) så jag fick modifiera receptet lite. Även smörkrämen gjorde jag lite annorlunda och sen doppade jag dem i vit choklad istället för jag ville inte riskera att den mörka chokladen skulle ta överhand över lakritsen.


Kakan
Riv 300 gram mandelmassa och blanda med 1 äggvita. Klicka ut 15 kakor på en bakplåtsklädd form. Forma och platta till dem lite med mjölade fingra. Använd potatismjöl så blir det glutenfria biskvier. Kakorna ska vara stora som 5 kronor, ungefär.
Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.
Ta ut dem och låt dem svalna på ett galler.

Smörkräm
Vispa ihop 100 gram smör, 1,5 dl florsocker, 1 rågad tsk vaniljsocker och 4 tsk lakritspulver (Kung Markatta, Made by Mary använde endast 2 tsk men hon hade ett annat märke på sitt lakritspulver, så ta till du tycker det blir gott).

När kakorna svalnat så bred på rikligt med smörkräm på dem. Ställ dem kallt. Har sett att vissa ställer dem i frysen men jag tyckte att kylskåpet var kallt tillräckligt.

Smält 200 gram vit choklad. Doppa biskvierna i chokladen så den täcker smörkrämen. Jag hade tillräckligt med choklad för att doppa mina två gånger. Rekommenderar att göra det för det va gott att ha lite tjockt lager med choklad.

Håll utkik efter fler recept innehållande lakrits framöver, jag har nämligen stoppat lakritspulver i fler recept ;D

Om du vill prova en annan smörkräm så rekomenderar jag Pampas Delis biskiver, innehållande Dulce de leche smörkräm, mmmmmmm

No comments:

Post a Comment