Sunday, April 7

Hallonlakritsmarmelad

Leila Lindholm har ett recept på Choklad- och hallonmarmelad i sin bok a pice of cake. En god marmelad men jag kom på ett sätt att göra den ännu godare, i mitt tycke i alla fall, istället för choklad ha i lakrits... Så, HALLONLAKRITSMARMELAD, vad säger du? Låter inte det som en succé?


När jag skulle prova ut hur mycket lakritspulver det skulle vara i marmeladen så var min kusin Ella (10 år) här och hjälpte mig. Hon sa något väldigt vist medan vi provsmakade oss fram, "Karin, det kan aldrig bli för mycket lakrits", så vi hade i massor av lakrits ;D

Rengör en mellanstor glasburk (i storlek med en 700 grams honungsburk) noga och ställ den i ugnen på 120-130 grader, eller koka den i 5 minuter.

Blanda 5 dl frysta hallon och 4,5 dl, löst packat, muscvadosocker (en gång tog jag 50% ljus och 50% mörk, en annan gång bara mörk, det blev lika gott båda gångerna) och låt sjuda i ca 15 minuter. Om det blir skum på ytan så ta bort det med en sked av när det sjudit klart.

Ta bort kastrullen från plattan och rör i 10 tsk lakritspulver ifall du gillar när det smakar mycket lakrits, som Ella och mig, annars ta lite mindre och smaka dig fram. Jag har Kung Markattas lakritspulver som jag tror är lite svagare i smaken än andra pulver (måste köpa annat pulver och se om det är så eller det snarare är så att jag gillar när det smakar mycket lakrits och därför måste öka på mängden lakritspulver i alla recept).

Ta ut burken ur ugnen och häll genast på marmeladen medan burken fortfarande är varm. Sätt på locket väl och låt svalna i rumstemperatur.

Avnjut på knäckebröd, scones eller på våfflor... mmmmmmmmmmm!

Bilder: En nypa sött

No comments:

Post a Comment