Thursday, October 6

Asiatisk orientalisk lax på svenskt vis


Klockan var mycket ikväll efter städning och en tur till mataffären och vi var mycket hungriga. Så som ofta behövde det gå snabbt att slänga ihop maten. Lax hade vi bestämt innan idag så den var tinad. Något snabbare än couscous finns väl inte (?). Frysta wokgrönsaker är också svåra att slå, det skulle i så fall vara om man hade uppskurna grönsaksslattar i kylskåpen men det hade vi inte. Lite inspirerad av billiga veckan på ICAs hemsida slutade vår hunger på detta vis:

De mängder jag använde mig av till couscous röran räckte till två + lunch låda, dvs tre personer.

Sätt ugnen på 175 grader.
Stek laxen på båda sidor tills den fått fin färg. Salta och peppra lite. Jag använder (som nämnt i tidigare inlägg) Santa Marias Seefood and Fish krydda, lysande till lax.
Häll på lite Teriyaka Marinad, ca 1 msk.
Ställ in i ugnen ca 10 minuter, tills laxen är som du vill ha den. Efter 10 minuter var vår lax genomfärdig.

Stek ca 300 gram wokgrönsaker (halv påse) på nästan full värme. Peppra lite.
Koka samtidigt upp 2 dl vatten. Häll detta sedan över 2 dl couscous med 1 tsk salt.
Rör om lite under tiden som couscousen absorberar vattnet så blir det inte klumpigt.
När wokgrönsakerna är klara häll på lite Teriyaki marinad, ca 1 msk. Blanda ner det i couscousen och krydda efter smak. Jag hade på lite fisk sås.

Till detta gjorde jag en röra på matlagningsyoghurt, Sweet Thai chili sås, cayenne peppar och svartpeppar. Här kryddar du själv efter eget behag.

Det var mycket gott. Jag rekommenderar det skarpt då det är kort med tid och magen skriker efter mat.


Lycka till!

No comments:

Post a Comment