Saturday, August 6

Saftigt och snabbt bröd för tältning

I veckan har vi varit och tältat på underbara Dragsö, Karlskrona. Eftersom jag har semester tyckte jag det var lika bra att baka lite bröd samtidigt som jag packade. Jag gillar inte så mycket att packa och behöver mycket tid för att komma på allt så det passade perfekt att göra något annat samtidigt. Det blev ett lite grövre bröd och ett lite mindre grovt. Här kommer receptet på det första. Det är bara att blanda ihop alla ingredienser, hälla i bakformar och grädda. Ingen knådning och ingen jäsning, smidigare kan det inte blir. Resultatet var lysande, saftigt och gott bröd som dessutom höll längre än det med jäst.

3,5 dl siktat dinkelmjöl
3,5 dl dinkelmjöl av fullkorn
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1,5 dl solrosfrön
1 dl linfrön

1,5 dl torkade aprikoser, grovt hackade
2 dl hasselnötter
2 dl valnötter

1 l filmjölk
1 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda allt mjöl, salt, solrosfrön, linfrön och bikarbonat.
Blanda i de grovt hackade aprikoserna och nötterna i mjölet. Ha sist i filmjölken och sirapen.
Häll i två smorda brödformar, ca 1,5 liter. Grädda i 1,5 timme.
Jag satte in en form med vatten i botten på ugnen under gräddningen för att få fin yta på brödet.

Nästa gång ska jag prova att göra den utan aprikoserna och se hur det blir. Kanske lite lingonsylt istället...

Lycka till!
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment