Sunday, July 31

Key lime pie


Den underbara pajen med kondenserad mjölk och lime som har fått sitt namn efter lime frukterna som växer naturligt i ögruppen Florida Keys i sydöstra USA. Originalet har maräng på toppen men jag gjorde utan och sparar de 4 äggvitorna till något annat framtida marängbak. Receptet är basserat på Leila Lindholms recept i One More Slice boken, men jag har gjort några mindre modifieringar. Detta är bästa vännen Annas favorit och hon har frågat efter den länge och till slut fick hon som hon ville. Den är lätt och snabb att göra så det finns ingen ursäkt att inte prova att göra den.

200 gram digestive kex
100 gram mjukt/smält smör eller margarin

en burk kondenserad mjölk
5 lime frukter
4 äggulor

Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa digestive kexen och blanda med smöret så det blir en jämn smuldeg. Jag körde kexen i matberedaren, då går det på ett kick.
Häll smuldegen i en form med löstagbar botten (jag lade bakplåtspapper i botten så slapp jag smörja den) och tryck till så det blir en kompakt botten. Grädda i 10 minuter.

Blanda ihop den kondeserade mjölken, äggulorna och saften av de 5 lime frukterna. I originalreceptet ska man ha i även limeskalet, låta det stå och dra i ca 30 minuter och sedan sila bort skalet. Jag hade både lite bråttom, gillar inte att riva skal från 5 lime frukter och är inte så förtjust i den lite bittra smaken skalet ger så jag hoppade över detta och tyckte restultatet blev helt utmärkt.

Häll mjölk/ägg/lime blandningen över den förgräddade bottnen och grädda i 25 minuter.
Jag ställde in en form med vatten i botten på ugnen innan jag gräddade de sista 25 minuterna. Jag tycker det blir lite mindre tort och bättre konsistens på fyllningen.

Låt pajen blir kall innan servering. Enligt originalreceptet ska man servera pajen med vispad grädde men det glömde jag bort och den var god även utan. Första gången bästa vännen annan blev bjuden på denna paj så hade jag gjort små marängen av de överblivna äggvitorna och det passade fint.

Lycka till!

No comments:

Post a Comment