Sunday, June 24

Himelsk chokladmousse

Hernans faster gör en så fantastiskt god chokladmousse och äntligen har jag också lyckats med den. Receptet jag fick var ofullständigt och utan att tänka nämvärt (jag var ganska stressad) så hade jag inte i äggvitorna första gången jag provade receptet. Insåg för sent att det inte blev någon mousse utan något som gav volym... Smaken va god men det blev mycket lite och det blev väldigt hårt... 
Men nu andra gången blev det helt perfekt.

Dela på vitan och gula av
6 ägg

Vispa äggulorna tillsammans med
6 msk socker
tills det blir vitt

Vispa äggvitorna hårt i den andra skålen, så att skålen går att vända upp och ner.

Smält
ca 120 gram mörk choklad (men ta efter egen smak, går att göra ljusare eller mörkar efter smak.
Jag smälter på låg effekt i mikrovågsugnen, tänk bara på att ta ut det ofta och rör runt, annars kan chokladen bli kokt.

Blanda ner chokladen i äggulorna och sockret. Slutligen vänd ner äggvitorna.
Häll upp i portionsskålar eller i en stor skål och ställ i kylskåp. Moussen i små skålar kan ätas redan efter några timmar medans en större skål helst ska göras dagen före eller ställas i frysen.



Moussen är god som den är men även lysande med vispad grädde eller glass, frukt och havreflarn. Senare kommer jag även lägg upp en variant på chokladreceptet som också var ett försök. Det blev inte som jag tänkt utseendemässigt men otroligt gott ändå.
Lycka till!
  
Bilder: En nypa sött

No comments:

Post a Comment