Monday, August 6

Äppelmuffins

Mannens favorit är äpplen, på länden och tvären, i paj och muffins, som mos och bara som det är, ja i princip hur som helst. Om  han får bestämma blir det alltid något med äpple. Denna gången provade jag ett recept från boken "muffins och smoothies" av Cheryl Lindblad. Rekomenderar den boken varm, har många flera goda recept på både salta och söta muffins. Jag drog ner ganska mycket på kanelen för att det inte skulle ta överhand.

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda i en stor skål
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Vispa pösigt i en annan skål
125 gram osaltat rumstempererat smör (jag använde normal saltat och det blev mycket gott)
1 3/4 dl socker

Rör i
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
och de torra ingredienserna i smör och socker blandningen

Skala 2 gröna äpplen och skär i klyftor, dock ej för tunna klyftor.

Blanda kanelfyllningen i en annan skål
1 1/4 vetemjöl
3/4 dl socker
60 gram smält smör
2 msk malen kanel, fast här tog jag bara 1 msk, skulle säkert också varit gott att ha lite kardemumma.

Fyll muffinsformarna till hälften med muffinssmeten. Strö kanelfyllningen över (spara lite till topping) och fyll på med resterade muffinssmet, jag fyllde upp till kanten för jag tycker om när det "jäser över" kanten lite och de ser riktigt stora ut. Tryck ner äppelklyftorna till hälften i smeten och strö över resterande kanelfyllning. Jag fick en del kanelfyllning över så man kan lägga ganska rikligt med fyllning i muffinsen.
Grädda i 25-30 minuter.

Jag fick total 12 muffins men kunde antagligen räckt till några fler eftersom jag inte skrapade skålen så noga och några av muffinsen rann över kanten lite för mycket.

Kanske lite onödigt att säga men de varade inte så länge och min man bjöd bort endast två av dem, resten slök han.

Lycka till!
Bilder: En Nypa Sött

No comments:

Post a Comment