Thursday, June 2

Mors dag och mors tårta


Finaste vännen Anna fyllde år men tårtan hann bli uppäten innan kameran hade kommit fram så jag fick göra den en gång till för att ta foto. Självklart skulle mor få tårta på mors dag så det fick bli Annas tårta, för den blev så god.

Jag brukar inte göra vanlig tårtbotten utan använda mig av rulltårta. Jag tycker det blir godare eftersom den blir tunnare och hinner suga åt sig mer av mellanlägget. Sen är det ju så snabbt att slänga ihop och grädda också vilket inte gör det sämre. Receptet kommer från den underbara kakboken Sju sorters kakor, har du inte den MÅSTE du införskaffa den genast. Där hittar man praktiskt taget allt och det blir alltid bra.

Tårtbotten:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk (kan även använda gräddfil men det har jag aldrig provat)

Sätt ugnen på 250 grader (eller 200 för varmluftsugn).
Vispa ägg och socker pösigt (underbart bra med en assistent då ;D )
Blanda mjöl och bakpulver, rör sedan ner det försiktigt i ägget och sockret. Jag brukar blanda ner det med lägsta hastigheten på elvispen eller assistenten och det blir alltid bra. Ha till sist i mjölken.
Bred ut smeten på en långpanna klädd med bakplåtspapper, 30x40cm.
Grädda mitt i ugnen i 5 minuter. Ha koll på det för den blir klar väldigt snabbt och lika snabbt blir den bränd.
Stjälp upp kakan på bakplåtspapper som du strött lite socker på, annars fastnar den. Dra försiktigt av bakplåtspappret som kakan gräddades på. Om det fastnar pensla lite vatten på det.

Fyllning 1:
1 paket frysta hallon, som fått tina, mosas. Tillsätt ca 3 msk jordgubbssylt, smaka av och se till att det är gott. Ska inte vara för surt men inte heller för sött. En gång provade jag med hallonsylt men det blev inte alls lika bra så ta jordgubbssylt.

Fyllning 2 (gör denna dag två):
Vaniljkräm. Jag fuskade och kokade Marzan pulver. Jag tog 4 dl mjölk, 3 1/2 msk marzanpulver och 3 msk socker. Koka upp under omrörning och låt sedan svalna av.

Jag lägger mellan fyllning 1 dagen innan den ska ätas, ett trick som jag lärt av min mor. Det blir mycket godare då, för visst är tårtor alltid godare dagen efter? Dela rulltårtan i fyra delar. Låt två av delarna va snäppet större än den andra två. Bred på sylten på en liten och större ruta och lägg över respektive ruta. Du ska nu ha två tårtor med två bottnar. Lägg plast över och lägg in i kylskåpet. Dag två lägger du marzan på de två största rutorna och sedan de andra två rutorna läggs överst. Bred på vispad grädde och dekorera hur du tycker. Min favorit är prinsesstårta så jag hade på mandelmassa utanpå. Mor (ser iof mer ut som Mer, men det ska vara Mor) skrev jag med smält vit choklad.











Lycka till!

No comments:

Post a Comment