Thursday, May 26

Masitas vienesas de manzana - Argentinsk äppelkaka

Då är det dags för lite sötsaker från mannens hemland. Hernan har bett mig länge att baka en Argentinsk äppelkaka och äntligen har det blivit av. Jag hade inte själv så höga förväntningar eftersom jag och Hernan inte har direkt samma smak när det gäller kakor, men måste säga att jag blev förvånad. Det blev en väldigt saftig kaka med en knäckig yta. Att den var snabb att röra ihop gör ju inte saken sämre.

Sätt ugnen på 200 grader.

100 gram smör eller margaring (jag använde flytande margarin så slipper man vänta på att det blir rumsvarmt)
200 gram socker
2 ägg
120 gram mjöl
60 gram maizena
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vanlijsocker
2 gröna äpplen, skalade och skurna i små tärningar
5 msk socker

Vispa smör och socker till en jämn och vit smet. Blanda i äggen, ett i taget.
Mät upp de torra ingredienserna. Jag mätte först upp mjöl, nollställde vågen och hällde på maizenan. Ett sätt att spara lite disk och tid. Rör i de torra ingredienserna i smeten. Rör tills det blandat sig väl och är klumpfritt.
Häll till sist i äppelbitarna och blanda.
Häl smeten i en smörad och bröad form kvadratisk ca 22x22cm. Storlek beror lite på hur tjock man vill ha kakan. Jag gillar den saftig och tjock så jag tog en rund form 22 cm. Slutligen strö över de 5 msk socker.
Grädda i ugnen ca 30 minuter. Stick med en provsticka för att vara säker på att den är klar.

Vi provsmakade kakan innan den svalnat av men Hernan intygade att den är godare kall.
Annars kan jag tänka mig att den är god ljummen med lite vaniljsås eller vispad grädde.
Prova dig fram och säg till om du kom fram till någon bra kombination.

Lycka till!

No comments:

Post a Comment