Saturday, November 27

Äppelkakspaj

Åsa skriver om Fröken Annes knäckiga äppelpaj på sin blogg En sida med mat. Hernan älskar äppelpaj och jag tycker den knäckiga varianten är den bästa så detta recept provades genast och det gjorde ingen besviken. Jag skulle hellre kalla den Äppelkakspaj eftersom själva pajtäcket liknar sockerkaka med en knäckig ytan så, en blandning mellan kaka och paj. Kan inget annat än att sprida det vidare (med någon ynka modifikation), den bästa äppelpaj jag smakat.

Receptet blir en ganska stor paj, räcker till ca 4 hungriga personer eller till 8 personer som efterrätt.

4-5 äpplen (men då är det små äpplen, jag tog 3 stora gröna äpplen och det blev perfekt)
kanel
100 gram smör eller margaring
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver (jag gillar när den blir fluffig så jag dubblade bakpulver mängden och tog nästan 2 tsk)
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
~1 tsk kardemumma (fanns inte med i originalreceptet men jag tycker att äpple, kardemumma och kanel är så gott tillsammans)

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör/margarin och låt det få svalna.
Skal och skiva äpplena. Lägg dem i bottnen på en form och strö över lite kanel.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa upp ägget lätt (mest för att ha sönder det). Blanda i ägget och det smälta smöret/margarinet.
Klicka degen på äpplena, jag hjälper till med handen för att få en jämn och fin yta på pajen.
I originalreceptet står det att man ska grädda i 35 till 40 minuter men redan efter 20 minuter hade min paj fått så mycket färg att jag var tvungen att täcka över. Efter 30 minuter tog jag ut den och den var perfekt. Så, grädda lite på känn, beroende också på din ugn, men antagligen räcker det med 30-35 minuter.

Låt svalna några minuter, det är så otrevligt att bränna sig på äpplena, och servera med glass eller, min favorit, MYCKET vaniljsås.

Prova den, du kommer inte att blir besviken.

__________________________________________________________________________

I found a recipe of a crispy apple pie in another Swedish blogg, En sida med mat. Hernan loves apple pie and I prefer when it has a crispy surface so this was a recipe for us. The cover is like a soft cake with crispy surface. I really recommend this recipe, I'm sure it will not disappoint you. It's the most delicious apple pie I've tried.

4-5 apples (small apples, I took 3 big green applies and that was perfect)
cinnamon
100 grams butter
250 ml sugar
250 ml flour
1 tbs baking powder (I like when it raise so I took almost 2 tablespoons)
2 tbs vanilla sugar
1 egg
~1 tbs cardamom (optional, but I think apple, cinnamon and cardamom is perfect together)

Heat the oven to 175 degrees.
Melt the butter and put it aside to cool down.
Peal and slice the apples. Put the in the bottom of the baking tin and sprinkle the cinnamon on top.
Mix all the dry ingredients. Beat the egg (to break the yolk). Mix the egg and the butter with the dry ingredients.
Drop the dough on the apples.
Bake in the oven for 30-35 minutes, until it gotten a nice colour.

Let it rest for a few minutes before serving so you don't burn yourself on the apples. Serve warm with vanilla ice cream or, my favourite, vanilla sauce.

You have to try this, it's delicious!

No comments:

Post a Comment