Friday, November 26

Hernans Tårta

Den 20:de November var det Hernans födelsedag, självklart är det ingen födelsedag utan tårta. Hernans favorit tårta innehåller konserverad persika och grädde. Måste säga att jag var mycket skeptisk till detta men det var ju trots allt hans födelsedag så det var inte mer än rätt att han fick bestämma tårta. Jag måste erkänna att den var faktiskt mycket god. Enkel med en frisk smak. Den var nog extra god eftersom den var gjorde den 19:de och vi åt den inte förrän den 21:a (åt buffé till lunch den 20:de så den fick helt enkelt inte plats efter det) så den hann bli mycket saftig.

Tårtbottnen gjorde jag av Sju sorters kakors rulltårtsbotten, men jag la till lite vaniljsocker. Vi var inte så många så en normalstor tårtbotten hade blivit för mycket. Sen tycker jag också det är så smidigt eftersom det går så snabbt och så blir det godare också. Jag gillar inte när tårtbottnen är för tjock.

3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk

En burk konserverade persikor
3 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker, max 5 minuter med elvisp annars lyfter den inte så bra i ugnen.
Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd sedan ner dem i ägg och sockerblandingen.
Slutligen rör i mjölken.

Häll ut på bakplåtspapper och grädda i ca 5 minuter (tills den fått fin färg) i 250 grader.
Vänd upp på sockrat bakplåtspapper och låt svalna.

Jag lyckades ta ut fyra små rundlar från rulltårtsbottnen med hjälp av en tallrik. Skiva persikorna och vispa grädden hårt. I varje lager hällde jag först lite av persika spaden, sedan grädde och sist ett lager av de skivade persikorna.

Hernan var mycket nöjd!

No comments:

Post a Comment