Thursday, November 18

Kyckling Wok

När man har kylen full med en massa grönsaksrester som inte blir något till är det perfekt att svänga ihop en wok. Ikväll var en sådan kväll, dessutom var vi så hungriga att det behövde gå snabbt.
Vi använde oss av:

2 kycklingbröst
1/4 broccoli stång
1 gul lök
en halv paprika
1 morot
2 vitlöksklyftor
curry
soja
sweet thai chilisås
peppar och salt

Stek först kyckligen i olivolja på hög värme tills den fått fin färg, den behöver inte vara genomstekt. Ha i ca 2 teskedar curry och låt fräsa med 2-3 minuter. Häll upp kycklingen i en skål.
Stek sedan grönsakerna i olivolja (utan att diska stekpannan emellan), börja med de hårda grönsakerna och ha i vitlöken till sist. Jag tycker det är så lätt att bränna vid vitlöken och dessutom behöver den inte steka så länge så jag har alltid i den allra sist. Ha i ca en tesked curry och låt fräsa med 1-2 minuter.
Häll i kycklingen i grönsaksblandningen. Tillsätt soja och sweet thai chilisås och låt puttra några minuter tills kycklingen är klar.
Smaka av med peppar, salt och curry. Jag tyckte inte det blev helt hundra först så jag hade även i en nypa socker sen var det perfekt.

Servera med äggnudlar eller ris. Till sist stödde vi över salta jordnötter, det passar utmärkt till sweet thai chilisås.

Jag provade mig på att äta med pinnar men hade problem med nudlarna men med lite tålamod gick det bra.

Bild: En Nypa Sött

No comments:

Post a Comment