Thursday, May 3

Chokladbollar en tisdagskväll


Sötsuget kan sätta in när som helst och barnen frågar både i tid och otid "snälla mamma kan vi inte få en liiiiiten bit choklad ikväll?"
När man blir vill säga ja och skämma bort sina barn så finns det en lösning. Häromkvällen gjorde jag om Foodpharmacys Chokladbollar 2.0 för att passa vår familj lite bättre och för att öka näringsinnehållet. Barnen blev överlyckliga över att faktiskt få choklad en tisdag och inte bara får hör "nej, vi äter bara godis på helgen".

1 dl fiberhavregryn
1 dl ekologiska havregryn
7 st färska dadlar
3 msk kallpressad, rå kokosolja
0,5 dl mandelmjöl
En liten näve cashewnötter
1 krm vaniljpulver
1 krm salt
Ca 2 msk kakao - jag tog till det blev gott
Kokosflingor (att rulla i) - eftersom vi skulle äta dem framför tvn så skippade jag kokosen för att slippa dra fram damsugaren innan läggdags  
Mixa allt. Ha i ca 1/2 msk vatten, så att allt går ihop och skapar en klump. Eftersom sonen är extremt petig på "kärnor" så mixade jag liver ur ingredienserna till jag var säker på att alla nötter var finfördelade!
Rulla små bollar, för då kan man ta två, eller platta ut på en bricka, ställ in i kylskåpet och skär sedan bars för att ta med på jobbet när eftermiddagsdippen kommer. Jag gjorde några bollar och resten plattade jag ut, skar i bitar och bäddade in i lite smörgåspapper.

No comments:

Post a Comment