Thursday, October 23

Salta lakritssnittar

Lakrits är alldeles för gott för att inte ha i bakverk och jag hoppas att ni inte tröttnat på mina lakritsrecept än... Lyckan blev total när jag såg att min ICA butik säljer Kung Markattas lakritspulver o nu stoppar jag det i bakverk i tid o otid. Hitintills har det blivit utsökt i alla fall utom en (passade inte så bra i chokladbullar, i alla fall inte i det recept jag knåpade ihop). Kolasnittar är en småkaka som både är lätt o snabb att baka samtidig som den är så otroligt god. Så jag testade att stoppa lakrits i dem, vilken succé. Det enda dåliga är att de tar slut alldeles för snabbt... Lyxigt problem.

Detta recept gäller för Kung Markartas lakritspulver, och som jag nämnt innan så om du använder något annat märke så börja med hälften av mängden för jag har förstått att andra märken har starkare lakritssmak. Prova dig fram och kör inte blint på den mängd jag skrivit nedan, man tycker ju dessutom olika om hur mycket lakrits smak som är gott också.

Rör ihop 200 gram mjukt smör (rumsvarmt eller några sekunder i micron, ska dock inte vara smält) med 2 dl socker. Blanda i 2 tsk vaniljsocker och 3 msk ljus sirap. Blanda ihop 300 gram (5 dl) vetemjöl, 2 tsk bakpulver och 6 tsk lakritspulver separat och sikta ner det med de andra ingredienserna. Arbeta ihop till en deg.

Dela degen i 4 delar och rulla ut till längder på en bakplåtspappersklädd plåt. Jag gör dem långa som långsidan, ca 40 cm. Platta till lite med händerna eller en gaffel. Kakorna flyter ut ganska mycket så platta försiktigt. Strö över flingsalt.

Grädda i 200 grader i 15 minuter.

Låt svalna på galler något men skär dem medans de fortfarande är ljumna annars går de lätt sönder.
Låt dem svalna av helt innan de förpackas i lufttät burk.


Ingredienser
  • 200 gram smör
  • 2 dl (180 gram) socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 msk ljus sirap
  • 5 dl (300 gram) vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 6 tsk lakritspulver
  • flingsalt



No comments:

Post a Comment